تبلیغات
تاریخ ایران و ادیان - شیعه وموالی
 
درباره وبلاگ


بار الها


از کوی تو بیرون نشود پای خیالم


نکند فرق به حالم


چه برانی، چه بخوانی


چه به اوجم برسانی


چه به خاکم بکشانی


نه من آنم که برنجم


نه تو آنی که برانی


نه من آنم که ز فیض نگهت چشم بپوشم


نه تو آنی که گدا را ننوازی به نگاهی


در اگر باز نگردد نروم باز به جایی


پشت دیوار نشینم چو گدا بر سر راهی


کس به غیر از تو نخواهم


چه بخواهی چه نخواهی


باز کن در، که جز این خانه مرا نیست پناهی


مدیر وبلاگ : اللهوردی قراچرلو
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
بار الها از کوی تو بیرون نشود پای خیالم نکند فرق به حالم چه برانی، چه بخوانی چه به اوجم برسانی چه به خاکم بکشانی نه من آنم که برنجم نه تو آنی که برانی نه من آنم که ز فیض نگهت چشم بپوشم نه تو آنی که گدا را ننوازی به نگاهی در اگر باز نگردد نروم باز به جایی پشت دیوار نشینم چو گدا بر سر راهی کس به غیر از تو نخواهم چه بخواهی چه نخواهی باز کن در، که جز این خانه مرا نیست پناهی
تاریخ ایران و ادیان
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394 :: نویسنده : اللهوردی قراچرلو

بعداز رحلت حضرت پیامبر (ص) جمعی از یاران پیامبر(ص) ازجمله عمار ، ابوذر، سلمان فارسی ، جابربن عبدالله و بسیاری ازاصحاب ، وبا یادآوری واقعه غدیر حضرت علی (ع) رابرخلفای پیشین ابوبکر ، عمر، عثمان ، ترجیح می دادند وشیعیان که یاران صمیمی اهل بیت بودند ازحقوق خود دفاع می کردند به ویژه ازحق خلافت علی (ع) وبنی امیه را غاصب خلافت می شمردندوعقیده شیعیان مبنی بر عصمت وامامت علی و اولاد علی می باشد که خطای آنها امکان پذیر نیست بنابراین حضرت علی (ع) بعداز حضرت محمد (ص ) امام آنهاست وبعد ازایشان اولاد و جانشینان آن امام یکی بعدازدیگری ازجانب خداوند منصوب شده قبول امامت و فرمانبرداری هم جزو ایمان است . دراین قسمت اشاره کوچکی به عقاید شیعه شده است ورابطه بین موالی وشیعه مورد بررسی واقع گردیده است .


بزرگترین قرقه های شیعی ، فرقه زیدیبه وامامیه است زید یها اتباع زید بن علی بن حسین (ع) می باشد مذهب آنها به مذهب اهل سنت نزدیکتر است شاید نزدیکی آنها ناشی از اعتدال شخصی زید بود زیرا او شاگرد واصل بن عطاء رئیس معتزلی ها بود زید قائل بجواز اقامت اشخاص کم مایه نسبت به افاضل می باشد . بنابراین بااینکه علی (ع) از ابوبکر وعمر برتربوده امامت آنها صحیح ومسلم می باشد فقط می گویند امام فقط ازنسل فاطمه (س) و دانشمند و پرهیزکار و دلیر و قادربرجنگ باشد که زید درزمان هشام بن عبدالملک قیام کرد ولی مغلوب شد وبعدازاو یحیی بن زید قیام کرد وکشته شد . شیعه امامیه برای این امامیه خوانده می شود که عقیده آنها مبنی برمسئله امامت است و دوازده امامی ها قائل به رجعت امام منتظر می باشند ومبادی شیعه معتقدند که بنی امیه خلافت را عصب کرده وبرمسلمین واجب است که با آنها جنگ ومقاومت نماید شیعیان قادر به تقیه واخفاء عقیده بودند تا می توانستند علنا جنگ می کردند و چون ناتوان می شدند دشمنی خود رانهان میکردند بدین سبب آنها نسبت به بنی امیه سخت تر وبدترازخوارج بودند که خوارج بدوی وساده  بودند وبنی امیه هم به شیعیان اهمیت داده جاسوسهای بسیاری برای کشف عمل آنان استخدام کرده آنها رادرهرجایی که یافته اند کشتند وتحت فشار گذاشتند وهرکه به تشیع متهم می شد دچار بلا میگردید ودرایام عبیدالله بن زیاد محنت آنها فزونی شده بود حجاج هم بعد ازاو آنها را بابدترین حالی میکشت هرتهمتی درنطراو ازتهمت تشیع آسانتر بود اگر به شخص زندیق یاکافر میگفتند بهتر ازاین بود که او راشیعه بخوانند . زیاد بن سمیه ریشه شیعیان راکند زیرا او بهتر ازدیگران آنها رامی شناخت دست و پای شیعیان را می برید و چشم آنها را کور می کرد بعضی از ایرانیان و اصولا موالی ازروی دشمنی با اعراب خودرا شیعه نموده وبا بنی امیه جنگ وستیز می کردند مقصود آنها بهم زدن خلافت  عرب و تجدیدی استقلال وعظمت ایران بوده .


مقریزی متاسفانه شیعه شدن ایرانیان را به پای تسویه حساب با اعراب گذاشته ومیگوید : بدانکه دشمنی بعضی ازمردم با دیانت اسلام ناشی ازاین بوده که ایرانیان ممالک بسیار وسیع داشتند نسبت به سایرملل زبردست و توانا و فرمانفرما بودند بطوریکه خودرا آزاد وسایرین رابنده و زیردست می خواندند چون دچار بلا شده و دولت آنها به دست اعراب که خوارترین و بدترین ملل درنظر ایرانیان بودند از بین رفت برای آنها بسی ناگوار بود بحدی که مصیبت را بسیار سخت دانسته به ویرانی بنیاد اسلام کوشیدند چندین بار با اسلام جنگ کردند وبعد حیله ونیرنگ به کاربرده شیعیان را به خود نزدیک وازظلمی که نسبت به علی وارد شده بود بسی تنفر کرده و باآنها هم درد شده تا آنکه آنها را ازراه بیرون برده گمراه نمودند .


باید به مقریزی گفت : که سبب شیعه شده ایرانیان بخصوص موالی این بوده است که اسلام ، مساوات وعدالت را عنوان کرده بود چون اسلام راستین وعدالت را درسیمای علی (ع) دیدند دربرابر بی عدالتی خلفای اموی ایستادند و گرویدنشان به شیعه برای دست یافتن به اسلام واقعی بود ودرخوانخواهی اهل بیت (ع) ودفاع از ضعفا درمقابل اقویا توسط مختار ، شیعه وموالی جزو یاران او درآمدند .


وابستگی شیعه به علی (ع) درست دردوره خلافت او وبعد ازآن بعد وسیع تری به خود گرفت بااینکه هواخواهان حضرت علی (ع) تعدادشان کم بود بلکه ازلحاظ وفاداری بی چون و چرایشان به علی (ع) واولاداو برای نهضت شیعه اهمیت شایان داشت .


مختار ازطریق جاذبه اندیشه مهدی موعود به آسانی توفیق یافت موالی را برای شرکت درقیام خود تجهیز کند ومختار غیرعربهای ناراضی ( موالی ) را به درون نهضت شیعه کشانیده ودرنتیجه تشیع ، حمایت اجتماعی وسیع تری کسب کرده بودند وموالی به علت کثرت واندیشه ها وشورانقلابی خود نقش عمده ای درتغییر شکل تشیع ازیک حزب عرب با عضویت ومبنای عقیدتی محدود به یک جنبش فرقه ای فعال بازی کرد .

درشصت و اندسال فاصله میان قیام مختار وانقلاب عباسیان ، تشیع نشانگر نهضت متحد و پیوسته ای نبود دراین دوره گروههای مختلف شیعی درکنار یکدیگر می زیستند وهریک امام خویش را داشتند وقیامهای پراکنده توسط موالی شیعه صورت می گرفت که توسط حکومت بنی امیه سرکوب می گردید .اسامی محدودی از شیعیان درکتبهای تاریخی و جفرافیائی قید شده ازآن جمله حارت اعور ، صعصه بن صوحان ، عطیه عوفی ،اعمش ، سفیان ثوری ، مکحول ، زید بن حباب ، ابوصادق و غیره می باشند .





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 16 آذر 1396 10:41 ب.ظ
Howdy! I simply want to offer you a huge thumbs up for your
excellent information you have here on this post.
I will be coming back to your blog for more soon.
دوشنبه 16 مرداد 1396 11:42 ب.ظ
Since the admin of this website is working, no hesitation very shortly it will be well-known,
due to its quality contents.
یکشنبه 15 مرداد 1396 12:15 ب.ظ
I am regular visitor, how are you everybody? This piece of writing posted at this web page is
in fact pleasant.
جمعه 13 مرداد 1396 04:07 ب.ظ
If some one wants to be updated with most recent technologies after that he must be pay a quick visit this
web site and be up to date daily.
سه شنبه 29 فروردین 1396 04:01 ق.ظ
You actually make it seem so easy together with
your presentation but I find this matter to be really something
that I think I'd never understand. It seems too complex and
very large for me. I am looking forward in your subsequent submit,
I will attempt to get the dangle of it!
چهارشنبه 23 فروردین 1396 07:31 ق.ظ
Thank you for sharing your thoughts. I truly appreciate
your efforts and I will be waiting for your further write ups
thanks once again.
شنبه 19 اردیبهشت 1394 11:57 ق.ظ
با احترام علاوه بر زیدیه وامامیه دیگر فرقه های شیعه نیز مانند اسماعیلیه هستند
چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394 03:15 ب.ظ
لطفا درمورد شیعیان زیدیه وتاریخ آن توضیح بفرمائید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر