تبلیغات
تاریخ ایران و ادیان - ازدواج غیرعربها ( موالی )
 
درباره وبلاگ


بار الها


از کوی تو بیرون نشود پای خیالم


نکند فرق به حالم


چه برانی، چه بخوانی


چه به اوجم برسانی


چه به خاکم بکشانی


نه من آنم که برنجم


نه تو آنی که برانی


نه من آنم که ز فیض نگهت چشم بپوشم


نه تو آنی که گدا را ننوازی به نگاهی


در اگر باز نگردد نروم باز به جایی


پشت دیوار نشینم چو گدا بر سر راهی


کس به غیر از تو نخواهم


چه بخواهی چه نخواهی


باز کن در، که جز این خانه مرا نیست پناهی


مدیر وبلاگ : اللهوردی قراچرلو
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
بار الها از کوی تو بیرون نشود پای خیالم نکند فرق به حالم چه برانی، چه بخوانی چه به اوجم برسانی چه به خاکم بکشانی نه من آنم که برنجم نه تو آنی که برانی نه من آنم که ز فیض نگهت چشم بپوشم نه تو آنی که گدا را ننوازی به نگاهی در اگر باز نگردد نروم باز به جایی پشت دیوار نشینم چو گدا بر سر راهی کس به غیر از تو نخواهم چه بخواهی چه نخواهی باز کن در، که جز این خانه مرا نیست پناهی
تاریخ ایران و ادیان
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
سه شنبه 8 اردیبهشت 1394 :: نویسنده : اللهوردی قراچرلو

موالی بطور کلی دشمنان بنی امیه بودند وبنی امیه زناشوئی زنان عرب را با موالی قدغن کرده بودند همانطور که ایرانیان هم پیش از اسلام به عربها دختر نمی دادند اگر موالی جزئت می کرد زن عرب میگرفت حاکم محل آن زن را طلاق میداد . چنانچه یکی ازموالی دختری از بنی سلیم خواست و آنان بااین ازدواج موافقت کردند اما تاوالی مدینه ( ابوالولید ) از این جریان خبر یافت سروریش وابروان داماد را تراشیده واو را دویست تازیانه زد وطلاق دختر را ازاوگرفت که یکی ازشاعران بنام محمد بن بشیر الخارجی آن واقعه را به شعر درآورده وازکردار والی مدینه ستایش کرده وترجمه اشعار : ابوالولید شرافت  دختران ما را حفظ کرد و آنان را اززناشوئی با بندگان منع نمود وسروسبیل وریش وابروان آن مرد بی ادب را تراشید واورا تازیانه زد تا برود با دختران کسری ازدواج کند ، زیرا بنده با بنده همسر گردد و یاگفته مطابق سنت قضا نمودی وبا عدالت حکم دادی این حکومت از نزدیکان به ارث برده اگر موالی مرد دانشمند وعالی مقامی هم بود درصورت ازدواج با زن عرب ازاین مجازات معاف نمیشد مثلا عبداله بن عون از بزرگان تابعین ومرد دیندارو دانشمندی بود همینکه با زن عربی ازدواج کرد چون خود از موالیان بود ازهلال ابن ابی برده تازیانه مفصلی خورد . عربها پیش از اسلام نیز به غیر عرب دختر نمیدادند وبا اینکه پیامبراسلام آن رانهی کرد بازهم بهمان عادت سابق خویش باقی ماندند سلمان فارسی از بزرگان اصحاب پیامبر اسلام بود پس از آنکه عمر بخلا فت رسید دختر خلیفه را خواستگاری نمود ، عمرکه دستور پیامبر را اجرا میکرد مانعی در آن ندید  وبه سلمان قول مساعد داد اما عبداله پسر عمر ازاین جریان خشمگین شد وازعمروعاص که مرد با تدبیری بود چاره خواست ، عمروعاص وعده داد که آن وصلت را به هم بزند ، لذا نزد سلمان آمده گفت ای اباعبدالله ( کنیه سلمان ) شنیده ام خلیفه  ازنظر تواضع وفروتنی نسبت به احکام الهی حاضر شده است بتو دختر بدهد ، امیدوارم مبارک باشد. سلمان که مردشرافتمندی بود ازاین حرف رنجیده گفت حال که میخواهند برای خدا بمن دختر بدهند ازچنان عروسی چشم میپوشم .امویان که مردمان متعصب وخودخواهی بودند دراین باره پیش از دیگران سخت میگرفتند وحتی ازاینکه عربها زن غیرعرب میگرفتند ممانعت داشتند اما دختر دادن به غیرعرب را به سختی هرچه تمامتر منع میکردند درصورتیکه مطا بق مقررا ت دین اسلام هیچ مانعی برای آن کار نبود وامویان اورا به گناه عرب نبودن ازهرامتیازی محروم می ساختند .

موالی بقدری محدود ومقید بودند که بدون اجازه اربابان سابق خویش نمی توانستند دختران خود را شوهر بدهند و اگر کسی دختر آنها رامیخواست نزد مولای آنها رفته خواستگاری میکرد واگر مولی اجازه میداد آن ازدواج عملی می شد واگر بدون اجازه موالی چنین وصلتی واقع میگشت آ ن عمل  را عمل نامشروع میدانستند وعقد نکاح  خود بخود فسخ میشد درکتاب عقد الفرید چنین آمده ( اهل مدینه ازدواج با کنیزها و داشتن اولاد ازآنها رازشت میدانستند تاآنکه علی بن  الحسین  (ع ) و قاسم بن محمد وسالم بن عبداله بوجود آمده ازحیث فقه وزهد وتقوی برمردم تفوق یافتند مردهم چون آنها را دیدند به ازدواج با کنیزها رغبت وتوجه نمودند .

کسی که مادر اوغیرعرب بود ( هجین ) می گفتند درشرح هجین آمده ( هجنه درسخن عیب است ، هجین عربی باشد که مادراوکنیز است ریال زیرا او دارای عیب ونقص است  ابن عبدربه میگوید نبی امیه زاده کنیزراخلیفه وحاکم نمی کردند ) چنین میگفتند زاده کنیز لایق حکومت عرب نمی باشد بااین حال درسال 101 هجری یزید ابن ولید اموی با اینکه مادرش کنیز بود به خلافت رسید ریاشی میگوید : زادگان کنیز میان مافزون شده اند خدایا مرا به کشوری فرست که درآن ( هجین ) زاده کنیز نبینم



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 13 آذر 1396 06:04 ب.ظ
من مطمئن نیستم که شما اطلاعات خود را دریافت می کنید، اما موضوع عالی است.
من نیاز به صرف وقت برای یادگیری بیشتر و یا درک بیشتر.
با تشکر از اطلاعات عالی من به دنبال این اطلاعات برای ماموریت من بود.
شنبه 13 آبان 1396 05:12 ب.ظ
این وب سایت عالی واقعا همه اطلاعات و
حقایق در مورد این موضوع می خواستم و نمی دانستم چه کسی
بپرس
چهارشنبه 10 آبان 1396 07:56 ب.ظ
من واقعا دوستش دارم وقتی افراد با هم می آیند و نظراتشان را به اشتراک می گذارند.
وبلاگ بزرگ، چوب با آن!
دوشنبه 16 مرداد 1396 03:34 ق.ظ
It's wonderful that you are getting ideas from this paragraph as well as from our discussion made here.
یکشنبه 15 مرداد 1396 02:51 ب.ظ
Hi are using Wordpress for your site platform? I'm new to the blog world but I'm trying to get started and set up my own.
Do you need any coding knowledge to make your own blog?
Any help would be really appreciated!
شنبه 14 مرداد 1396 08:25 ب.ظ
Magnificent site. A lot of helpful information here.

I am sending it to some pals ans additionally sharing in delicious.
And of course, thanks on your sweat!
جمعه 13 مرداد 1396 12:37 ب.ظ
Oh my goodness! Amazing article dude! Many thanks, However I am encountering issues with your RSS.
I don't know why I am unable to join it. Is there anybody else
getting identical RSS problems? Anyone who knows the solution can you kindly respond?
Thanx!!
سه شنبه 10 مرداد 1396 10:11 ب.ظ
Do you have a spam issue on this site; I also am a blogger, and I was wanting to know your situation; many of us have created some nice procedures and we are looking
to exchange methods with other folks, why not shoot
me an email if interested.
جمعه 16 تیر 1396 07:46 ب.ظ
Everything is very open with a precise clarification of the issues.
It was really informative. Your site is extremely helpful.
Thank you for sharing!
یکشنبه 4 تیر 1396 11:36 ب.ظ
قلب از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن دلنشین در آیا نه کار
خوب با من پس از برخی از زمان.

جایی در سراسر پاراگراف شما در واقع قادر به من مؤمن
اما تنها برای کوتاه در حالی
که. من هنوز کردم مشکل خود را با جهش
در منطق و شما خواهد را سادگی به کمک پر همه کسانی معافیت.

در صورتی که شما در واقع که
می توانید انجام من خواهد بدون شک بود
مجذوب.
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 05:19 ق.ظ
بسیار ریشه از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن مناسب ابتدا آیا نه کار کاملا با من پس از برخی از
زمان. جایی در سراسر پاراگراف شما
قادر به من مؤمن متاسفانه فقط برای کوتاه در حالی که.
من هنوز کردم مشکل خود را با جهش در مفروضات و شما خواهد را
خوب به کمک پر کسانی که معافیت.
اگر شما که می توانید انجام من را قطعا تا پایان مجذوب.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:44 ب.ظ
Amazing! This blog looks exactly like my old one! It's on a entirely different topic but it has pretty much the same page layout and design. Wonderful
choice of colors!
چهارشنبه 23 فروردین 1396 07:32 ق.ظ
I absolutely love your blog and find nearly all of your post's
to be precisely what I'm looking for. Do you offer guest writers to write content to suit your needs?
I wouldn't mind creating a post or elaborating on most of the subjects you write concerning here.
Again, awesome weblog!
سه شنبه 8 اردیبهشت 1394 04:36 ب.ظ
بسیار از مطالب شما لذت بردم لطفا درمورد ایران قبل از اسلام مطالب بیشتری ارائه دهید
سه شنبه 8 اردیبهشت 1394 03:54 ب.ظ
ضمن قدردانی از نوشتن واقعه موالی خواهش دارم از شعوبیه هم مطلب بنویسید چو ن تحقیق اینجانب در این مورد میباشد.
سه شنبه 8 اردیبهشت 1394 02:54 ب.ظ
جناب استاد از خواندن مطالب شما لذت بردم ادامه دهید
سه شنبه 8 اردیبهشت 1394 02:53 ب.ظ
جناب اقای قراچرلو خواهش دارم درمورد ماه رجب بخصوص 13 رجب که میلاد حضرت علی ( ع ) میباشد مطالبی عنوان فرمائید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر